Obama heeft een duidelijk statement gegeven over de toekomst van de auto-industrie. GM’s CEO Wagoner is geslachtofferd, het moet allemaal anders. Maar hoe anders?
De industrie heeft twee enorme problemen:
- Ze maakt inferieure auto’s. Toyota is niet voor niets de best verkopende automaker in Amerika.
- Ze zitten in de tang bij de unions en hebben daardoor veel te hoge kosten.
Beide punten zij verwijtbaar, maar met name punt 1 verdient aandacht. Met name GM heeft met haar gok op SUV’s en andere bezineslurpers duidelijk een visionaire steek laten vallen. Obama heeft dus gelijk als hij de industrie gebrek aan leiderschap verwijt. Tevens blijken de Japanse auto’s zuiniger, goedkoper en bovenal betrouwbaarder te zijn (wat je ook aan een gebrek aan leiderschap kan toerekenen). Het wordt daarmee zeer lastig om de Amerikaanse autobouwers te redden.
Wat het tweede punt betreft kan Obama zich ook opmaken voor een stevig robbertje machtspolitiek. De unions zitten vuistdiep in de democratische partij en vormen een belangrijke bron van steun. Obama kan ze dus niet zomaar aan de kant schuiven. Maar aan de andere kant vormen de enorme pensioen- en medische lasten een molensteen om de nek van de industrie die een reële kans op overleven feitelijk onmogelijk maken. Amerikaanse auto’s zijn te duur.
Om van de unions en de enorme schulden af te komen zou een faillissement met doorstart een optie zijn, maar Obama zal dit willen voorkomen vanwege eerder genoemde reden. Er rest hem weinig andere keuze dan een volledige nationalisatie. Hij krijgt hiermee de macht om zuinige auto’s te gaan produceren en kan de goodwill die hij heeft bij de unions verzilveren in de vorm van lagere lonen en benefits. Het zal duidelijk zijn dat dit een politiek mijnenveld is, maar de industrie moet zich realiseren dat er geen alternatieven zijn. Men heeft zichzelf kapot gemaakt.
Tuesday, March 31, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aA3.YrmEsfdA&refer=home or http://www.nu.nl/economie/1941910/obama-verkiest-faillissement-gm.html
ReplyDeleteGroet
Tj
ziet er naar uit dat het toch faillissement word. moedig!
ReplyDelete