Tuesday, May 26, 2009

Hameren

Een blog bijhouden van rechtse signatuur schept blijkbaar ook verwachtingen. Zo werd ik aangesproken op het feit dat ik niets had geblogt over het gebazel van Mariëtte Hamer (PvdA). Er zijn echter veel redenen om er niet over bloggen:
1. Als je elke keer dat een linkse politicus iets doms zegt moet gaan reageren blijf je bezig
2. Domme ideetje aanvallen is makkelijker dan waardevolle alternatieven bespreken
3. Het was mooi weer
4. Ik was druk met het oppakken van mijn sociale leven na een verblijf in het buitenland
Maar ik wil natuurlijk ook niemand teleurstellen. Dus toch maar even.

Moet Nederland werknemers verplichten 20% minder te werken en daarmee 20% minder salaris te accepteren?
Even de economische theorie: verplichten zorgt meteen voor een suboptimale uitkomst, niemand kan namelijk de situatie optimaal voor zichzelf inrichten. Voor sommigen is vrije tijd waardevoller dan voor anderen. Als je als bedrijf (of overheid) je werknemers de keuze laat kunnen ze voor henzelf optimale keuzes maken, dit maximaliseert het welzijn/nut! Het meeste extreme voorbeeld van een suboptimale uitkomst van het plan is een kostwinner die door de inkomstenverlaging zijn hypotheek niet meer kan betalen. Lekker sociaal, mevr Hamer!
Daarnaast zijn er nog wat andere bezwaren. Een fulltime baan is efficiënter (leer- en integratie-effecten) dan een parttime baan. Ook kan het serviceniveau van bedrijven en instellingen in gedrang komen. Aanwezigheid is voor veel banen cruciaal. Een aandelenhandelaar kan niet een dagje in de week de markt zijn gang laten gaan.

Maar goed, woorden als ‘dwingen’ en ‘verplichten’ zijn we gewend van linkse partijen dus er is weinig nieuws onder de zon. Voortaan ga ik het oplaten van intellectueel minderwaardige proefballonnetjes “hameren” noemen.

Agnes en Femke, jullie nog wat te hameren deze week?

No comments:

Post a Comment